Wie de boekjes van Dick Bruna begrijpt, begrijpt Enovation Medimo. Dat is zo ongeveer de boodschap van hospice-directeur John Kremers. Hij is razend enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit: “Geweldig dat iedereen er goed mee kan werken, dat is gewoon het summum.”
John is eindverantwoordelijke bij hospice Calando in Middelharnis. Prachtig gelegen op een uitgestrekt landgoed waar flora en fauna uitgebreid de ruimte krijgen. Datzelfde geldt voor de patiënten van Calando – liever gezegd ‘bewoners’ – die hier betrokken zorg krijgen in de laatste fase van hun leven. Een bijzondere plek, omdat ze één van de eerste hospices in Nederland waren. En nu ook verschillende groepen bedienen: reguliere zorg en daarnaast zorg aan mensen die gedragsproblematiek kennen.
Op Enovation Medimo-missie
Ook in Enovation Medimo-gebruik was Calando de eerste hospice. En dat was voor hen even wennen, of zoals John zegt ‘uitzoekerij’. Nu werken ze er al enige tijd mee en wil John dat ook andere hospices overgaan op snel en veilig medicatie voorschrijven en toedienen: “Alleen al in onze regio zijn drie van de vier hospices overgestapt. Je kan wel zeggen dat ik mijn ambassadeursfunctie heb vervuld!”, lacht hij.
“Ik zocht een systeem dat realtime inzicht kon geven in een actuele toedienlijst”
Zo nodig
John’s wens voor een efficiënt digitaal systeem was vurig: “Het voorschrijven van medicatie ging bij ons op een ouderwetse manier. Het was vaak onleesbaar en daardoor foutgevoelig. Ik zocht een systeem dat realtime inzicht kon geven in een actuele toedienlijst.” Extra belangrijk, omdat er veel medicatiewijzigingen plaatsvinden in een hospice en omdat veel zo-nodige medicatie wordt voorgeschreven. Hij legt uit: “Het is medicatie waarbij je anticipeert op een complicatie die je verwacht. Je kijkt vooruit en denkt bijvoorbeeld, maandag voorzien we onrust en mag je de bewoner oxazepam geven. Je moet dus scherp zijn op het invullen van het tijdstip van toedienen. Heel mooi dat dit nu allemaal kan binnen Enovation Medimo. Het werkt overzichtelijk en snel.”
Tips delen
Elke zorgorganisatie is anders, maar zoals gezegd was de hospice nog een beetje de vreemde eend in Enovation Medimo-land. Dan is extra ondersteuning belangrijk: “Enovation Medimo is een organisatie waar ik graag zaken mee doe. De Helpdesk werkt als een geoliede machine: korte wachttijden, goed bereikbaar, ik vind dat bijzonder.” Hij is ook blij met de tips die hij zo af en toe mag krijgen en ja, zoals we van een ambassadeur als John mogen verwachten, die deelt hij graag met andere hospices!
Benieuwd naar die andere fans?
Lees het verhaal van Enovation Medimo-ambassadeur en apotheker van het eerste uur Ivo Witte: “Het werkt 10 keer sneller dan het apotheeksysteem”