Neos zorgt dat kwetsbare mensen uit Eindhoven en omgeving er niet alleen voor staan.
Ze helpen dak- en thuislozen met complexe problematiek of slachtoffers van huiselijk geweld. Geke Jelsma is stafmedewerker IT en Gegevensbescherming bij de organisatie: “Dankbaar werk, omdat je echt bijdraagt aan de maatschappij.” Haar waardering is vooral gericht op de collega’s in het veld. De collega’s die nu dagelijks werken met Medimo.
Van de zomer leidde zij een succesvolle overgang naar Medimo. En ze weet, de zorgverleners van Neos hebben wel iets anders aan hun hoofd dan een nieuwe applicatie. Die moeten alle zeilen bijzetten, want in hun dagelijks werk hebben ze te maken met ingewikkelde casussen.
Nieuw knopje, ander kleurtje
Geke: “Een nieuwe applicatie als Medimo is niet hun core business. Ik ben van IT en schrik niet van een nieuw knopje of ander kleurtje. Maar voor de zorgverleners die ermee werken ligt dat anders. Het is dan ook mijn taak om ervoor te zorgen dat ze er goed mee overweg kunnen. Daarbij maakt het hen niet uit met welke partij we werken, áls het maar werkt.”
En dat laatste was niet altijd vanzelfsprekend bij Neos: “We gebruikten al een digitaal systeem voor het verstrekken van medicatie. Alleen, we raakten in gesprek met onze zorgverleners en die hadden op- en aanmerkingen. Functionaliteiten werkten niet altijd goed. Zo gaf herhaalmedicatie automatisch een stopdatum aan, terwijl die medicatie helemaal niet moest stoppen. Vanuit medicatieveiligheid zijn we toen gaan kijken naar een andere aanbieder.”
“Zelfs mij lukt dit”
Geke ging het gesprek aan met Enovation Medimo: “Hun verhaal is gewoon goed. De look and feel is heel gebruiksvriendelijk. Medewerkers die normaliter niet staan te springen om zaken te regelen op de laptop of tablet, werken er prettig mee. Ze lacht: ‘Zelfs mij lukt dit’, vertelde een collega die digitaal niet vaardig is.” Voordat Medimo werd geïntroduceerd binnen Neos, legde Geke ook haar oor te luister bij de apothekers: “Dat is natuurlijk ook een belangrijke speler in het geheel van medicatie verstrekken. De verhalen over Medimo die daar naar boven kwamen waren positief.” Nu de Eindhovense organisatie dagelijks met de nieuwe applicatie werkt, ervaren ze het gemak: “Ja, zoals bijvoorbeeld de functionaliteit om opiaten te tellen. Dat ging eerst op papier, gelukkig kan dat nu digitaal in Medimo. Datzelfde geldt voor medicatie bijbestellen, dat hoeft ook niet meer op een papiertje naar de apotheek.”
Via het klantportaal schiet je makkelijk een melding in en daar wordt adequaat op gereageerd.
Alert blijven
De livegang verliep volgens planning en was prettig en strak geregeld vanuit Enovation Medimo, vindt Geke. In de interne organisatie ziet ze nog wel een verbeterpunt: “De Medimo-trainingen hadden we niet zo vrijblijvend moeten insteken. Het is namelijk belangrijk dat iedereen er goed mee kan werken en er dus ook een hoge opkomst is.” Geke is daarnaast ook verantwoordelijk voor de gegevensbescherming van de cliënten. Dan was zo’n overstap van het ene naar het andere systeem voor haar zeker extra spannend? “Nee hoor. De koppeling van persoonsgegevens met de apotheek ging prima. In de aanloop naar de livegang hebben we een test gedraaid en ook die verliep vlekkeloos. Ik vind dat Enovation Medimo hier bewonderenswaardig alert op is!”
Zorgeloos
Neos werkt nu een half jaar met Medimo en is blij met de ondersteuning: “Via het klantportaal schiet je makkelijk een melding in en daar wordt adequaat op gereageerd. We gingen bij de start niet direct live met alle functionaliteiten, maar in stapjes. Ook daarbij werden we goed geholpen. Als elk project zo zou lopen, kan ik wel stoppen als IT’er!”
Ook Sonneburgh stapte over op Medimo
Hoe werken ze er nu mee? Lees hun verhaal