/Klantverhalen/“Minder fouten en meer inzicht in de patiënt”
“Minder fouten en meer inzicht in de patiënt”
‘In een samenleving telt ieder mens’. Dat is het credo van Marga Klompé, de eerste vrouwelijke minister in Nederland en grondlegger van de Wet op de Bejaardenoorden. Één van de grotere ouderenzorgorganisaties in de Achterhoek draagt met trots haar naam en biedt betrokken en kwalitatief hoogwaardige zorg. Daar hoort de juiste uitrusting bij. Dus ondersteunt Medimo Marga Klompé in het veilig, snel en efficiënt voorschrijven en toedienen van medicatie. Dat deden we al voor de intramurale zorg en sinds een jaar ook voor de thuis- en woonzorg. Hoe ging dat in het begin en wat brengt het de organisatie vandaag de dag?
We vroegen het verschillende ervaringsdeskundigen binnen Marga Klompé. Zoals wijkverpleegkundige Sharon Bruijl, die dagelijks met Medimo werkt. En de ervaren applicatiebeheerder Marjo van Ostaijen die zorgt dat alles goed werkt en juist is ingericht. Maar ook aan Rianne Altena vanuit haar rol als adviseur Kwaliteit: “We hebben vooraf gekeken welke applicaties aan onze eisen voldoen. Medimo werkt voor zowel intramurale als extramurale zorg en dat gaf – samen met het gebruikersgemak – de doorslag.”
Van papier naar digitaal, even wennen?
Overstappen op een geheel nieuwe manier van medicatie voorschrijven en toedienen is natuurlijk best even wennen. Wijkverpleegkundige Sharon: “Ik ben jong en veranderingen qua software of ICT pik ik snel op. Wat mij verraste, is dat eigenlijk iedereen er goed mee omging.” Marjo beaamt dat vanuit zijn taak als applicatiebeheerder: “In het begin was het zeker wennen, maar vrij snel daarna zag ik mijn collega’s al rondlopen met de iPad’s. Medimo is heel laagdrempelig.”
Dat iedereen de overgang van papier naar digitaal omarmt is geen wonder. Er was binnen Marga Klompé simpelweg behoefte aan verandering, vertelt Sharon: “We wilden af van papier. Vaak werden medicijnlijsten niet aangepast en miste je het overzicht. Wat ik nu hoor van andere verpleegkundigen over Medimo is dat er minder fouten worden gemaakt, je sneller werkt en schakelt. Herkenbaar. Ik bel bijvoorbeeld minder met de apotheek en het hele proces van evalueren met hen verloopt beter.”
Minder fouten, meer regie
Dat er minder fouten worden gemaakt, blijkt uit de rapportage. Sharon: “We hebben in een tijdsbestek van 3 maanden de meldingen in mijn team geanalyseerd en zagen 15 medicatiefouten minder. Een flinke daling!” Zo’n melding van een medicatiefout kan bijvoorbeeld gaan over een patiënt die de medicatie niet heeft ingenomen. Ze vervolgt: “Medimo kan een lijst uitdraaien en dan zie je bij ‘rood’ wanneer medicatie niet gegeven of ingenomen is. Op die manier zagen we een terugkerend patroon bij een specifieke patiënt. Nu konden we beter monitoren, elkaar alert maken in het medicatieproces en de patiënt meer regie geven over het medicijngebruik.”
Met Medimo zijn de privacy en veiligheid goed geborgd!
Inzicht door overzicht
Er is dus meer inzicht in het medicijngebruik van patiënten. En inzicht begint met overzicht. Adviseur Kwaliteit Rianne: “We zijn veel minder tijd kwijt aan het actueel houden van de toedienlijsten. Voorheen moesten we nabellen met de apotheek, maar nu is Medimo leidend en actueel. De overzichten die de applicatie biedt, vind ik heel mooi. Daarin zie je bijvoorbeeld hoeveel cliënten gedragsbeïnvloedende medicatie gebruiken en kun je het gesprek aangaan met de arts of er alternatieven zijn. Dat zag je allemaal niet op papier.” Marjo: “Je ziet ook direct de noodvoorraad en die wordt automatisch bijbesteld.”
Veilige toegangspoort
Wie mag wat eigenlijk zien van de patiënt en hoe borg je dat? Een belangrijk vraagstuk als het gaat over privacy en veiligheid, waar vooral Marjo op moet toezien: “Vanuit het ECD (Elektronisch Cliënten Dossier) link je door naar Medimo en die koppeling werkt goed. Één plek is nu leidend voor de autorisatie.” Rianne haakt daarop in: “Medimo volgt één op één de autorisatie van wie medicijnen mag toedienen, gekoppeld aan het niveau van een medewerker. De gastvrouw van een zorginstelling kan zo bijvoorbeeld geen medicatiegegevens delen. Met Medimo zijn de privacy en veiligheid goed geborgd!”
Leviaan kiest voor Medimo: “We zochten een programma dat mee kon draaien met onze 24/7 zorg”
Leviaan wil de zorg makkelijker maken voor hun cliënten en medewerkers. En zo krijgt technologie een grotere plek in hun zorgproces. Digitaal aftekenen met de Medimo-app hoort in die stap voorwaarts.
Cedrah ging live met Medimo: “Er hing een fijn en tegelijkertijd spannend sfeertje”
Veilig digitaal medicatie toedienen is niet van vandaag op morgen geregeld. Zo ook niet voor zorgorganisatie Cedrah. Maar nu zijn ze dan eindelijk waar ze willen, met Medimo.