Het Bartholomeus Gasthuis wil voor bewoners van Utrecht een vertrouwde, veilige plek zijn om zo goed mogelijk ouder te worden. Die veiligheid wordt sinds kort nóg beter gewaarborgd door de invoering van Medimo. Met dit elektronische systeem werken verpleegkundigen, artsen én de apotheker slim samen bij het voorschrijven en registreren van medicatie voor de 100 bewoners van het gasthuis. Bestuurder Loes de Vries vertelt waarom zij Medimo een aanwinst vindt.
Toen Loes de Vries anderhalf jaar geleden begon met haar bestuursfunctie bij het Bartholomeus Gasthuis, viel haar meteen op dat medicatie nog met de hand werd afgetekend. Om de organisatie te leren kennen liep ze mee met medicatierondes en zag ze met eigen ogen hoe dat verliep. Ook ontdekte ze dat de medicatievoorraad niet altijd op orde was. Soms moest een medewerker op het moment suprême nog snel naar de apotheek om de hoek om een medicijn op te halen. De Vries heeft medicatieveiligheid hoog in het vaandel staan en wist dat handmatig aftekenen “enorm foutgevoelig” is en dat je “blind moet kunnen varen op je voorraad”. Werk aan de winkel dus.
Iedereen was vóór
“Al binnen verschillende eerdere functies bij zorginstellingen had ik Medimo geïntroduceerd als elektronisch systeem voor voorschrijven en aftekenen. Voor mij stond dan ook als een paal boven water dat het Bartholomeus Gasthuis enorm gebaat zou zijn bij digitalisering van het medicatieproces.” De Vries kon meteen rekenen op steun binnen het Bartholomeus Gasthuis. “Eigenlijk was iedereen voor; verpleegkundigen, artsen en alle andere medewerkers. Ze zagen allemaal in dat het beter kon én moest.” De apotheek was ook voor al zagen ze er in het begin wel een beetje tegenop. “Men vond het lastig om vertrouwen te hebben in een digitaal systeem. Inmiddels is het vertrouwen er en zien ze in dat het tijd óplevert.”
Closed loop
Met Medimo is het medicatieproces van het Bartholomeus Gasthuis nu een closed loop. “We zijn echt in het diepe gesprongen en hebben het hele pakket afgenomen: van medicatie voorschrijven tot digitaal aftekenen en zelfs op afstand voor elkaar aftekenen. De grote pré van Medimo is juist dit complete aanbod. Het is de one stop shop voor je medicatieproces. Dat de mensen achter het systeem zelf een apothekersachtergrond hebben, is prachtige bijvangst. Ze weten waar ze het over hebben en dat merk je aan alles.” Doordat De Vries Medimo al een tijdje kent, heeft ze gezien hoe het systeem zich heeft ontwikkeld in de loop der tijd. “Waar Medimo eerst alleen intramuraal inzetbaar was, werd het later ook extramuraal. De krachtigste ontwikkeling vind ik nog wel dat Medimo te koppelen is met alle ECD’s en EPD’s en met externe partijen, zoals in ons geval Saltro.”
Opleidingsplan voor medewerkers
Medimo draait nu een klein half jaar binnen het Bartholomeus Gasthuis. Of er minder MIC-meldingen geteld zijn, is nog lastig te zeggen. “Daar is het echt nog te vroeg voor,” vindt De Vries. “We kijken nu vooral naar wat er nog beter kan. Er is altijd ruimte voor ontwikkeling. Ik kijk in elk geval terug op een succesvolle implementatie, waarbij we stap voor stap werden begeleid door een projectleider vanuit Medimo. Hij stond altijd open voor vragen en hij verzorgde samen met onze interne projectleider een opleidingsplan voor onze medewerkers. Dat zijn tenslotte de mensen die het moeten gaan doen. Iedereen werd uitgenodigd om achter de tablet te gaan zitten en het nieuwe systeem te ontdekken. Hoewel het voor iedereen spannend was om iets nieuws te gaan doen, was de toewijding meteen groot.”
“De uitrol van Medimo heeft de medicatieveiligheid binnen onze organisatie vergroot en maakt dat we betere zorg kunnen bieden aan onze bewoners,” besluit De Vries. “Medicatie wordt nooit meer vergeten en we komen niet meer voor vervelende verrassingen te staan. Daar kan geen papier tegenop.”