Kunstmatige intelligentie is een verzamelnaam voor technieken en applicaties die complexe taken uitvoeren. Dit wordt al op veel plekken in ons leven gebruikt. Waarschijnlijk op meer dan je misschien wel denkt. Van aanbevelingen voor nieuwe films, navigatie in onze auto of chatbots waarmee je een vraag of klacht bespreekt. In dit artikel gaan we in op wat kunstmatige intelligentie is, hoe het organisaties kan helpen en hoe Medimo ermee werkt.
Wat is kunstmatige intelligentie (AI)?
Kunstmatige intelligentie gaat over systemen of machines die onze eigen intelligentie nabootsen. Het is de bedoeling dat ze waarnemen hoe mensen reageren op de wereld, taken uitvoeren en zichzelf – op basis van verzamelde informatie – tijdens dat proces verbeteren. Met kunstmatige intelligentie kun je data analyseren en processen verbeteren. Hierdoor is het in korte tijd getransformeerd van handige tool tot belangrijke basis voor innovatie. Met name één specifieke technologie is veel in het nieuws omdat op dat vlak grote doorbraken worden geboekt in zowel snelheid als betrouwbaarheid: ‘Deep Learning’.
Deze technologie wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het automatisch ontdekken van objecten op beeld. Op basis van talrijke voorbeelden leert de computer zelf objecten herkennen en classificeren. Denk aan gezichtsherkenning waarmee je jouw telefoon kunt ontgrendelen of een app die helpt met het identificeren van dieren en planten. Dat zette Medimo-oprichters Bart Drost en Richard Lendfers aan het denken: kunnen wij AI inzetten om het zorgproces te verbeteren? En zo ja: hoe? Bart: “Medimo wil de technologie ‘Deep Learning’ inzetten om de zorg te ontlasten en de medicatieveiligheid te verhogen. De Medimo-app ondersteunt met kunstmatige intelligentie bij het controleren of de juiste medicatie en correcte hoeveelheid wordt toegediend. De zorgmedewerker krijgt bijvoorbeeld direct feedback tijdens het maken van een controlefoto.”
Hoe kan AI een organisatie helpen?
AI roept misschien een beeld op van slimme, mensachtige robots die de wereld overnemen. Maar kunstmatige intelligentie is niet bedoeld om mensen te vervangen. Integendeel. Het is juist bedoeld om dat wat mensen doen te verbeteren. AI-technologie verbetert bedrijfsprestaties en productiviteit door processen of taken te automatiseren waar eerder menselijke kracht voor nodig was. “De fotoherkenning in de Medimo app kan ondersteunen bij het controleren of de juiste medicatie en correcte hoeveelheid wordt toegediend”, aldus Bart. “Het helpt zorgmedewerkers met de dubbele controle van risicovolle medicijnen.”
Waarom kiest Medimo voor AI?
Kunstmatige intelligentie is van waarde voor eigenlijk elke branche, bedrijf en functie. Denk aan het optimaliseren van prijzen gebaseerd op gedrag en voorkeuren van klanten. Of beeldherkenning om röntgenfoto’s te analyseren op tekenen van kanker. “In het geval van Medimo kan de app helpen om snel de juiste patiënt te selecteren op basis van de barcode op het Baxterzakje”, legt Bart uit. Dankzij AI wordt werken met de toedienregistratie van Medimo nóg eenvoudiger, veiliger en efficiënter dan het al was. Het helpt zorgmedewerkers met de dubbele controle van risicovolle medicatie. Zo houden zij meer tijd over voor de patiënt en dat komt de kwaliteit van de zorg ook weer ten goede.”
Meer weten over AI in de Medimo app? Neem contact op of vraag een demo aan.