“Uitdagen binnen de grenzen van wat je kunt”
Maxime la Brethonière werkt sinds begin september op de Helpdesk van Enovation Medimo. En dat voelde eigenlijk snel vertrouwd. Want met haar ruime kennis en ervaring op het gebied van medicatie weet ze hoe belangrijk het juist voorschrijven en toedienen ervan is. Hoe bevalt haar nieuwe functie en welke kennis heeft ze meegenomen?
Prettig (in)werken
Een nieuwe baan, een nieuwe uitdaging, het is altijd even wennen. Maxime: “Ik vind het prettig dat je niet in het diepe wordt gegooid. Ze nemen echt de tijd zodat je goed wordt ingewerkt. Stap voor stap leer je meer: op een groot scherm laten ze niet alleen zien hoe alles werkt, maar ook het waarom erachter. Zo ga je het ook begrijpen.” En dan, na de derde week is het zover. Het eerste telefoontje opnemen: “Dat is best even spannend! Weet ik waar alles staat? Het is een soort test.” En – gekscherend – ben je geslaagd voor de test? Maxime lacht: “Ja, ik ben geslaagd.”
Nu is ze een paar weken verder en leert Enovation Medimo steeds beter kennen: “Ze willen je echt uitdagen binnen de grenzen van wat je kan. Er staan gelukkig altijd collega’s achter je om daarbij te helpen. Iedereen staat open voor vragen. Het bedrijf is toegankelijk en de sfeer is gezellig. Dat geeft gewoon een goed gevoel.”
Een dag uit het leven van…
Op de Helpdesk is geen dag hetzelfde: je weet van tevoren niet wie belt of waarover wordt gemaild. Direct maar de vraag: wat heb je vandaag gedaan? Maxime: “Vandaag had ik aardig wat uitzoekwerk. De vraag was: ‘Hoe kunnen twee verschillende organisaties een check doen bij het goedkeuren van medicatie?’ Een leuke vraag, want het laat zien dat zorgorganisaties samenwerken.”
Hart voor medicatieveiligheid
Maxime heeft al flink wat kennis over medicatie in haar rugzak zitten. En weet hoe belangrijk het juist voorschrijven en toedienen ervan is: “Super belangrijk. Want als het fout gaat, kan iemand in het ziekenhuis belanden.” Ze weet waar ze over praat, want heeft een opleiding tot doktersassistente afgerond. En geleerd welke medicatie wanneer nodig is. Vervolgens is ze aan de slag gegaan in een hartkliniek: “Ik werkte samen met de cardioloog aan onderzoeken. Bijvoorbeeld om te kijken hoe het hart reageert op het toedienen van bepaalde medicatie. Ook was ik betrokken bij het maken van echo’s en het doen van inspanningstesten.”
Maxime is nu dus bepaald niet koud op de helpdeskstoel van Enovation Medimo gaan zitten. Des te meer omdat ze in de hartkliniek ook gewerkt heeft met Enovation, die onlangs hun krachten bundelden met Medimo.
Snel is safe
Medicijnen voorschrijven blijft natuurlijk mensenwerk. Helemaal als dat zonder een digitale tool als Medimo gaat. Maxime: “Het komt weleens voor dat brieven over medicatiewijzigingen onduidelijk zijn, waardoor het niet goed terecht komt bij de apotheek.” Tja, en dat werkt allemaal vertragend. Maxime hamert dan ook op het aspect snelheid: “Medicatiegegevens moeten snel van de een naar de ander kunnen gaan: de ene week heeft iemand een afspraak bij de cardioloog en direct daarna bij de orthopeed. Dan is het belangrijk dat iedereen weet wat de actuele status is van de medicatie. Dat zie je in Medimo en dat is fijn voor de patiënt!”
Lees ook het verhaal van Tristan
Want ook bij hem loopt medicatieveiligheid als een rode draad door zijn werkzaamheden. En denkt hij niet alleen vanuit het systeem of de applicatie: “Het gaat over echte mensen”