/Nieuws/Annemiek: “Juist voor thuiszorg en GGZ maakt elektronische toedienregistratie een wezenlijk verschil”
Nieuws|22 augustus 2022
Annemiek: “Juist voor thuiszorg en GGZ maakt elektronische toedienregistratie een wezenlijk verschil”
Medimo is volop in ontwikkeling. Dat blijkt niet alleen uit het groeiend aantal implementaties van dit systeem voor elektronische toedienregistratie en elektronisch voorschrijven – op jaarbasis nu zo’n 400 – maar ook aan het feit dat Medimo steeds meer terrein wint in de wereld van thuiszorg en GGZ-instellingen. Accountmanager Annemiek: “Medimo verkleint de van nature grote afstand tussen thuiszorg en arts.”
Annemiek is Accountmanager bij Medimo maar heeft een verpleegkundige achtergrond. Sterker nog, ze staat nog steeds geregeld aan het bed, als zelfstandige verpleegkundige op tijdelijke klussen. “Ik weet dus heel goed hoe belangrijk het is dat je als zorgprofessional wordt ondersteund met de juiste elektronische tools. Bij Medimo bieden we onze klanten drie mogelijkheden om digitaal toe te dienen met onze app: via de laptop, op de tablet of op de mobiele telefoon. Deze opties hebben we twee jaar geleden gelanceerd, toen online werken een vereiste werd. Met de app werken zorgprofessionals sneller en met minder risico op fouten door de dubbele controle. Heel belangrijke zaken voor iemand die de verantwoordelijke taak heeft om medicatie toe te dienen!”
Betere communicatie
“Voor de thuiszorg is onze app voor elektronische toedienregistratie een extra grote uitkomst. De afstand tussen de thuiszorgverlener en de arts of apotheek is logischerwijs een stuk groter dan bij intramurale zorg. De kans op fouten daarmee ook. Bovendien is het bij thuiszorg nou eenmaal zo dat er verschillende medewerkers op een adres komen. Ook de familie of andere mantelzorgers spelen vaak een actieve rol in de zorg. Des te belangrijker dus dat je hier allemaal in hetzelfde systeem werkt. Ik zie echt dat de communicatie en samenwerking tussen zorgverlener, arts en apotheek beter wordt als Medimo gebruikt wordt. Het is overigens vooral de app op de smartphone die in de thuiszorg populair is.”
Complex gedrag
Ook in de Geestelijke Gezondheidszorg wordt Medimo met open armen ontvangen. “Zorgverleners hebben hier vaak te maken met mensen met complexe ziektebeelden en soms verward of onbegrepen gedrag. Medicatie wordt geweigerd of uitgespuugd. Juist dan is inzicht in hoe goed medicatie wordt ingenomen en wat de uitdagingen zijn, essentieel.”
Goede zorg bieden
Annemiek is trots als ze terugkijkt op de mooie implementaties van de app die ze al meemaakte. “Een TBS-kliniek had als uitdaging dat op sommige afdelingen cliënten zaten die én medicatie van de psychiater én van de huisarts kregen voorgeschreven. Voor degenen die de medicatie toedienen betekende dit een dubbele handeling. Met Medimo op hun mobiele devices kregen ze voortaan één centrale plek waar ze precies konden zien welke medicatie een cliënt allemaal moest krijgen. Volgens de medewerkers van deze kliniek was dit precies wat er nodig was om goede zorg te bieden.”
Extra functionaliteit
“Natuurlijk zijn klanten wel eens huiverig. Wat als wifi wegvalt? Maar onze app werkt ook op 5G dus daar zit geen enkel risico. En eigenlijk ziet iedereen al gauw wat de voordelen van de Medimo app zijn: het werkt op elk device, offline en de app biedt extra functionaliteiten naast de bestaande webapplicatie, zoals inloggen met 2-factor authenticatie en het controleren van foto’s voor de toedienregistratie.”
Uitvoeringsverzoek met foto’s
Nu we het toch over foto’s hebben… Medimo én Annemiek kijken graag naar de toekomst, want het kan altijd nog beter. “We werken op dit moment met een thuiszorgorganisatie samen om te kijken hoe we de app verder kunnen verbeteren. Het doel is dat het uitvoeringsverzoek van de arts straks via een foto bij de medicatie-informatie in de app komt te staan. Zodat de thuiszorgmedewerker die bij de zorgvrager thuis is, in één oogopslag ziet hoe – bijvoorbeeld – de pomp moet staan of hoe de medicatie toegediend moet worden. Nu nog moet de medewerker die een vraag heeft eerst zoeken naar een papiertje met aantekeningen of het ECD openen om het verzoek te zien. Als het verzoek straks direct bij de medicatie te vinden is, scheelt dat een hoop tijd en gedoe.”
Wereldwijde CrowdStrike problemen: Geen impact op onze diensten
Na een grondig en gedetailleerd onderzoek hebben we kunnen concluderen dat de problemen die momenteel door CrowdStrike worden veroorzaakt geen impact hebben op onze diensten.
Dilek wil weten hoe het werkt: “Waarom zouden klanten dit willen?”
Dilek Bektas komt uit de apothekerswereld en heeft daar jaren terug Medimo geïmplementeerd. Als accountmanager helpt ze klanten nu om er goed mee te werken in de praktijk.
“Medicatiefouten voorkomen met digitaal voorraadbeheer”
Kan een medicijn niet geleverd worden door de apotheek? Dan is daar de werkvoorraad, bedoeld als noodvoorziening. Enovation Medimo heeft dit slim gedigitaliseerd. Projectleider Sabine vertelt je er meer over.